Tuon lehtijutun mukaan ei meidän koulumenestys johdu ainakaan siitä, että aloittaisimme koulun liian aikaisin. Olemmehan muuhun maailmaan verrattuna jäljessä, kun 7-vuotiaana aloitamme koulun. Näin ollen myös lukiosta valmistuminen ja yliopiston aloittaminen tapahtuvat samassa suhteessa myöhemmin. Vaihtovuoteni aikana moni ihmetteli, että eikö ole kauheaa olla valmistuessa 20-vuotias. Toisaalta kun miettii; meillä kanditutkinto on vain kolmivuotinen, nelivuotisen sijaan, sillä ensimmäisiä yliopistovuosia ei tarvitse käyttää perusopintoihin. Yleissivistävä opetus on hoidettu jo lukiossa. Voinen vastata siis, että en koe olevani liian vanha, kun nyt 20-vuotiaana pääsen ylioppineiden joukkoon.
En epäile, etteikö koulunkäynti olisi leikkimielistä ensimmäisillä luokilla, alkoi koulu sitten 5 tai 7-vuotiaana. Suomessa on kyllä ihan loistava tuo välituntikäytäntö, sillä artikkelin mukaan jenkkien keskimääräinen 27 minuutin välituntiaika on Suomessa 75 minuuttia. Amerikassa välitunnit ovat High Schoolissakin muutaman minuutin pituisia, eli on vain aikaa siirtyä luokasta toiseen. Suomessa koulupäivät ovat mielestäni muutenkin sopivan mittaisia. Mulle oli liian rankkaa silloin Jenkeissä olla ensin treeneissä seitsemästä yhdeksään aamulla, kun sen päälle oli koulua kello 10-16.15. Kotiin pääsin siis vasta viiden aikaan, jolloin aikaa oli enää läksyihin ja perheillalliseen. Missasin mun lempiosuuden päivästä: päiväunihetken ;) Myös joka päivä samana toistuva lukujärjestys on pitkän päälle aika boring juttu, eikä useissa kouluissa oleva a&b-lukkari muuta asiaa paljonkaan. 5 jaksoa kun on, saa mukavasti vaihtelua päiviin, ja onneksi saa itse vaikuttaa kouluaineiden valintaan ja koulupäivien pituuteen.
Suomen ja Amerikan koekäytäntö eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Jenkeissä on enemmän päiviä, jolloin on testejä kuin no test day:tä. Tyyliin joka tunnilla tulee arvioitava work sheet tehtäväksi. Vielä näiden lisäksi koko arvosanaan vaikuttavat läsnäolot, eli itse osaaminen ei ole kuin pieni osa aineen arvosanasta. Tuo paperien täyttäminen arvostelua varten oli aika turhaa jo sen takia, että loppujen lopuksi niitä täytettiin kauhealla kiireellä, jotta varmasti tulisi hyvä numero. Oppimisella ei siis ollut merkitystä. Eikä tämä ole mitään ympäristöystävällisintä toimintaa, koska tosissaan kouluvuoden jälkeen oli paperia kertynyt vähintään viiden mapillisen verran.
Opettajat ovat Suomessa myös korkeammin koulutettuja kuin Amerikassa. Opettajilla on enemmän oikeuksia täällä, ja heidän taitoihinsa opettamisen suunnittelussa luotetaan meillä ihan eri tavalla. Kuvitelkaas, että jonkun jenkkikoulun rehtori oli käynyt opettajien arvosanakirjoissa muuttamassa oppilaiden arvosanat niin, että kaikki oppilaat pääsivät kursseista läpi. Rehtori ajatteli oman egonsa kärsivän, jos hänen koulussaan jää oppilaita luokalle huonojen arvosanojen takia. Tuntuu vääristyneeltä, että opettajien osaamista arvioidaan oppilaiden arvosanoilla. Vanhemmatkin saattavat tulla valittamaan siitä, millaisia opettajia koulussa on, jos oppilas tuo kotiin huonoja arvosanoja. Näin ainakin muistan historianopettajani silloin pelotelleen. Lisäksi se, että 18-vuotiaana oppilaita motivoidaan lukemaan kokeisiin, jotta vanhemmat olisivat tyytyväisiä, ihmetyttää minua! Eihän tässä vanhemmille opiskella...
Opettajat ovat Suomessa myös korkeammin koulutettuja kuin Amerikassa. Opettajilla on enemmän oikeuksia täällä, ja heidän taitoihinsa opettamisen suunnittelussa luotetaan meillä ihan eri tavalla. Kuvitelkaas, että jonkun jenkkikoulun rehtori oli käynyt opettajien arvosanakirjoissa muuttamassa oppilaiden arvosanat niin, että kaikki oppilaat pääsivät kursseista läpi. Rehtori ajatteli oman egonsa kärsivän, jos hänen koulussaan jää oppilaita luokalle huonojen arvosanojen takia. Tuntuu vääristyneeltä, että opettajien osaamista arvioidaan oppilaiden arvosanoilla. Vanhemmatkin saattavat tulla valittamaan siitä, millaisia opettajia koulussa on, jos oppilas tuo kotiin huonoja arvosanoja. Näin ainakin muistan historianopettajani silloin pelotelleen. Lisäksi se, että 18-vuotiaana oppilaita motivoidaan lukemaan kokeisiin, jotta vanhemmat olisivat tyytyväisiä, ihmetyttää minua! Eihän tässä vanhemmille opiskella...
Kuulin lisää mielenkiintoisia rehtorijuttuja Pauliinalta ja hänen opettaja toimivalta host-äidiltään. Jenkeissä rehtoreilla on varsin paljon valtaa, mutta opettajat tuntuvat olevan kuin patterin välissä. Yhdessäkin koulussa rehtori päätti yhtäkkiä jakaa kouluajan kolmeen eri jaksoon, ja joka jakson välissä pitää pidemmän muutaman viikon loman. Lomaa kertyi siis vuodessa saman verran kuin muille, mutta esimerkiksi kesäloman pituus oli vain muutaman viikon, ja muut loma-ajat olivat muiden perheenjäsenten kanssa eri aikaan. Opettajilla ei ollut mitään valtaa valittaa asiasta.
En sano, ettei meillä ole ongelmia koulusysteemissä. Ensinnäkin varojen vähäisyys vaikuttaa luokkakokoihin ja materiaalihankintoihin. Myös lukiosta jatko-opintoihin siirtyminen on tehty vaikeiden pääsykokeiden takia vaikeaksi. Monia hyviä opiskelijoita jää vaille opiskelupaikkaa. No, eipähän ainakaan pitäisi olla rahasta kiinni, kuten Amerikassa. Ihan erilainen motivaatio on opiskella omilla saavutuksilla ansaitussa opinahjossa, kun vanhempien rahoilla maksetussa yliopistossa.
Se, mitä mulle jäi käteen jenkkikoulusta oli hauskat koulubussit, koulujen urheilutiimien mahtava yhteishenki ja sanotaan vaikka koulutiimien (varsinkin collegessa) vaatetus ja koulujen logot sekä yhteiset tapahtumat ja tanssiaiset. Meillä on kuitenkin Suomessa hoidettu monet asiat niin hienosti jo ihan kouluruokailusta omaan valinnanvapauteen ja opintojen suunnitteluun asti. Jenkkisysteemin armeijamaisuus ja massassa meno ahdisti kanssa tosi paljon. Itse kun on tottunut vaikuttamaan omiin asioihinsa ja ottamaan vastuuta itse itsestään, on paluu lastentarhameininkiin aika karua. En kuitenkaa sano, etteikö olisi mielenkiintoinen kokemus lähteä jenkkiylioistoon opiskelemaan. On campuselämässä oma meininkinsä, vaikkakin se ylenpalttinen biletys, mitä siellä harrastetaan ensimmäisinä vuosina, kun ollaan ekaa kertaa vapaa vanhempien holhoamisesta, voisi olla mulle tarpeetonta.